سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب پزشکی از سراسر اینترنت

آیا می‌دانید افسردگی چیست، چه علائمی دارد و علت بروز افسردگی چیست؟ افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که این روزها خیلی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

هر کسی گاهی ناراحتی، غم و اندوه را تجربه می کنند که ممکن است واکنشی طبیعی در برابر بحران ها و شرایط استرس زای زندگی باشد اما زمانی که شخص افسرده است، این ناراحتی و غم، زندگی فردی، شغلی و اجتماعی شخص را مختل می سازد. افسردگی که “افسردگی بالینی”  یا “اختلال افسردگی” نیز نامیده می شود یک دوره غم و اندوه است که شامل از دست دادن علاقه به چیزهایی می شود که پیش از این باعث خوشحالی یا لذت می شدند. این احساسات  معمولا به همراه یک سری علائم و نشانه های روانی و فیزیکی هستند.

 

 

نشانه ها

یک روانشناس خیلی خوب در تهران از علائم و نشانه های افسردگی به ما گفت : 

  • حس غم، اضطراب و پوچی مداوم
  • حس ناامیدی و بدبینی
  • حس گناه، بی ارزش بودن و درماندگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه و لذت بخش
  • کاهش انرژی و خستگی
  • دشواری در تصمیم گیری، تمرکز و به یاد آوردن
  • بی خوابی، بیداری صبح زود و یا گاهی زیاد خوابیدن
  • تغییر در اشتها و وزن (پرخوری یا بی اشتهایی)
  • داشتن افکار مرگ و خودکشی و یا تلاش برای خودکشی
  • کج خلقی و زود رنجی
  • سردرد، گرفتگی عضلات، درد قفسه سینه، مشکلات گوارشی بدون دلایل جسمانی که حتی با درمان تسکین نمی شود.

 

 

 

انواع مختلف افسردگی چیست؟

حاد : داشتن علائمی در بیشتر زمان روز به مدت حداقل دو هفته که با زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و تحصیلی شخص تداخل پیدا می کند.

مزمن : داشتن علائمی که بیش از دو سال طول بکشد، نشان از داشتن افسردگی مداوم دارد

 

یکسری از انواع افسردگی تحت شرایط خاصی ایجاد می شوند : 

 پَرِنتال : زنانِ دچار این اختلال، دوران کاملی از افسردگی حاد را در دوران بارداری و پس از زایمان تجربه می کنند.

اختلال فصلی : این نوع اختلال با تغییر فصل ها به وجود می آید، معمولا در اواسط فصل پاییز شروع و در اوایل بهار یا تابستان پایان می یابد.

افسردگی روانی : این نوع زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار افسردگی حاد به همراه اشکالی از روان پریشی مانند هذیان و توهم، دیدن یا شنیدن مسائل ناراحت کننده که دیگران قادر به دیدن یا شنیدن آن ها نیستند، می شود.

 

علت افسردگی چیست؟

بهترین روانشناسان بر این باورند که عوامل متعددی در ابتلا به افسردگی نقش دارد، مانند :

تروما

احتمال بروز افسردگی در افرادی که سابقه‌ی تروما یا ضربه‌ی روحی دوران کودکی دارند، بیشتر است. مطالعات بسیاری نشان داده اند پسرانی که در سنین پایین(زیر11سال) پدر خود را از دست می دهند، در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

ژنتیک

احتمال داشتن زمینه‌ی ژنتیکی در این اختلال مطرح شده است. علائم افسردگی در افرادی که زمینه‌‌ی ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین‌تر ظاهر می‌شود. در واقع این افراد احتمال آسیب پذیری نسبت به افسردگی را به ارث می برند و در خطر ابتلا قرار می گیرند.

شرایط زندگی

علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل دیگری نیز مانند شرایط زندگی در ابتلای افراد به افسردگی مؤثر هستند. وضعیت تأهل، وضعیت اقتصادی- مالی  و مکان زندگی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز افسردگی هستند.

 

ساختار مغز

مطالعه‌ی تصاویر مغزی حاکی از کاهش فعالیت لوب پیشانی مغز در مبتلایان به این اختلال است. همچنین گفته می‌شود الگوهای مغزی این افراد هنگام خواب متفاوت است و تغییراتی در برخی از انتقال دهنده های عصبی مغز رخ می دهد (کاهش نوراپی نفرین و سروتونین).

 

عوامل زمینه ساز اختلال افسردگی

برخی عوامل احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند همچون، کمبود اعتماد به نفس، داشتن سابقه‌ی ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب، سو استفاده جنسی، ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، سرطان و اختلال پارکینسون، سابقه افسردگی خانوادگی و اعتیاد به مواد مخدر

این اختلال مختص گروه خاصی نیست و در تمامی سنین، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعی‌ـ‌اقتصادی بروز می‌کند. اما تجربه‌ی این بیماری در افراد مختلف متفاوت است :

زنان نسبت به مردان افسردگی بیشتری را تجربه می کنند. عوامل بیولوژیکی، هورمونی و چرخه زندگی که مختص زنان است، میتواند به نرخ بالاتر افسردگی در بانوان مرتبط باشد.

مردان افسرده ، بیشتر دچار خستگی، پرخاشگری و عصبانیت می شوند. آن ها ممکن است علاقه خود را به کار و فعالیتی که زمانی از آن لذت می بردند از دست بدهند، بی پروا رفتار کنند که شامل سو مصرف مواد مخدر  یا مصرف افراطی مشروبات الکی می شود.

کودکان دچار افسردگی معمولا لجباز می شوند، ممکن است وانمود کنند که بیمار هستد، از رفتن به مدرسه امتناع کنند، به یکی از والدین خود بسیار وابسته شوند یا از مرگ آن ها نگران باشند. کودکان افسرده معمولا از وجود درد شکایت می‌کنند و کمتر از احساسات‌شان حرف می‌زنند.

 

علائم این اختلال در نوجوانان متفاوت‌ است. پرخاشگری، رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر، اُفت تحصیلی و فرار نمونه‌هایی از این علائم است، که باید جدی گرفته شوند. آمار خودکشی در نوجوانان افسرده بالاتر از کودکان است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، خودکشی سومین عامل مرگ‌ومیر نوجوانان 15 تا 19 ساله است.

 

افسردگی در سالخوردگان معمولا درمان‌نشده باقی می‌ماند، چرا که بسیاری از این افراد افسردگی را یکی از پیامدهای طبیعی افزایش سن و نیز یک واکنش طبیعی در مقابل مسائل جسمی، روحی و اجتماعی مرتبط با سالخوردگی می‌دانند. علائم افسردگی در افراد سالخورده ممکن است با علائمی که در جوان‌ترها دیده می‌شود، متفاوت باشد. چند نمونه از علائم افسردگی در سنین سالخوردگی عبارتند از اختلالات حافظه، دردهای مبهم و توهم. همچنین افسردگی می‌تواند عارضه‌ی جانبی داروهایی مانند داروهای فشارخون، حمله‌ی قلبی، سکته یا شکستگی لگن باشد که معمولا در سالخوردگی تجویز می‌شوند و با بروز افسردگی نیز مرتبط هستند.