سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب پزشکی از سراسر اینترنت

سیر یکی از بهترین طعم دهنده‌ها و دارای طبع گرم و خشک است. اگر می‌خواهید درباره درباره خواص سیر خام ناشتا، خواص سیر برای پوست، خواص سیر خام برای مو، خواص سیر خام برای لاغری، فواید قورت دادن سیر خام و به صورت کلی عمده‌ترین خواص سیر بدانید این مطلب را تا آخر بخوانید.

 

سیر گیاهی است با بو و مزه‌ای شدید. از خویشاوندان نزدیک پیاز و بومی آسیای مرکزی است. از آن برای مزه‌دارکردن غذا و نیز در درمان‌های سنتی استفاده می‌شود. بشر حدود 3000 سال پیش به خواص درمانی این گیاه جادویی پی برد. لوئی پاستور، دانشمندی که روش پاستوریزه‌کردن را ابداع کرد، در سال 1858 از خواص ضدباکتریایی این گیاه به بهترین نحو استفاده کرد. مصرف یک حبه از آن در هر روز سلامت کلی شما را بهبود زیادی می‌دهد، و مصرف 2 تا 3 حبه از آن می‌تواند جلوی ابتلا به سرماخوردگی را بگیرد. جراحان در جنگ جهانی اول از عصاره‌ی سیر استفاده می‌کردند تا زخم‌ها دچار عفونت نشوند.

 

خواص سیر برای سلامتی

فواید خوردن سیر خام را در ادامه به‌صورت مشروح می‌آوریم.

 

سرماخوردگی و سرفه را درمان می‌کند

خوردن سیر خام به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر در همان ابتدای سرماخوردگی حداقل دو حبه سیر له‌شده بخورید شدت سرماخوردگی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

فشار خون را کاهش می‌دهد

سیر ماده‌ای طبیعی برای پایین‌آوردن فشار خون است. وقتی رگ‌ها تحت تاثیر فشار خون بالا قرار می‌گیرند، آلیسین موجود در سیر رگ‌ها را شل می‌کند. همچنین جلوی ترومبوزیس [لخته‌شدن خون در رگ] را می‌گیرد، چون جلوی تجمع بیش‌ازاندازه‌ی پلاکت‌ها را می‌گیرد.

 

سطح کلسترول را پایین می‌آورد

سیر خام، که سرشار از ترکیبات آلیسین است، جلوی اکسیدشدن کلسترول‌های LDL (کلسترول بد) را می‌گیرد. همه‌ی کسانی که کلسترول خون‌شان بالا است باید این گیاه را به رژیم روزانه‌شان اضافه کنند.

 

سلامت قلب را افزایش می‌دهد

اگر به‌طور مرتب سیر بخورید می‌توانید جلوی ترومبوامبولیسم [لخته‌شدن خون در رگ‌ها] را بگیرید. ترکیبات سیر لخته‌های خون را کاهش می‌دهند و جریان خون را تقویت می‌کنند. سیر محافظ قلب هم هست و نمی‌گذارد دچار بیماری‌های مثل تصلب شریان، چربی خون، لخته‌شدن خون، فشار خون و دیگر امراض بشوید.

 

از آلزایمر و کم‌خونی جلوگیری می‌کند

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی سیر خام جلوی بیماری‌های ازبین‌برنده‌ی نورون‌ها را می‌گیرد. از جمله‌ی این بیماری‌ها می‌توان به زوال عقل و آلزایمر اشاره کرد.

 

جلوی مسمومیت با فلزات سنگین را می‌گیرد

مصرف مقدار زیادی سیر باعث می‌شود اگر کسی در معرض فلزات سنگین قرار گرفت، اندام‌هایش دچار آسیب شدید نشوند. ترکیبات سولفور در این گیاه سطح سرب را در خون به‌شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیر نشانه‌های مسمومیت، از جمله سردرد و فشار خون، را هم از بین می‌برد. سولفور موجود در سیر به جذب بهتر آهن و روی در خون نیز کمک می‌کند.

 

هضم را راحت‌تر می‌کند

اگر سیر خام را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، می‌توانید با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید. سیر به عملکرد بهنجار روده‌ها کمک می‌کند و باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود. حتی التهاب یا سوزش سر معده را نیز می‌توان با این گیاه درمان کرد.

 

قند خون را تنظیم می‌کند

خوردن سیر خام به‌شدت سطح قند خون را کاهش می‌دهد. بنابراین، می‌توان گفت که سیر عطیه‌ای الهی به کسانی است که دچار دیابت هستند یا احتمال دیابتی‌شدن‌شان بالا است.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

سیر حاوی فیتونوترینت (مواد مغذی گیاهی) است که فشارهای اکسیدکننده را کاهش می‌دهند و جلوی آسیب‌دیدن دی‌ان‌ای را می‌گیرند. در نتیجه، سیستم ایمنی تقویت می‌شود. به‌علاوه، سیر خستگی را رفع و انرژی و طول عمر را افزایش می‌دهد.

 

مراقبت از چشمان

سیر سرشار از مواد مغذی است، از جمله سلنیم، کوئرستین، و ویتامین سی. همه‌ی این عناصر می‌توانند عفونت و التهاب چشم را درمان کنند.

 

گوش‌درد را درمان می‌کند

سیر را خیلی‌ها برای درمان گوش‌درد و عفونت‌های گوش مصرف می‌کنند، چراکه این گیاه دارای خواص ضدویروسی و ضدقارچی و آنتی‌بیوتیکی است.