سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب پزشکی از سراسر اینترنت

خشکی واژن می تواند بر روی هر زن اثر بگذارد، اما بعد از یائسگی بسیار رایج است

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن می تواند بر روی هر زن اثر بگذارد، اما بعد از یائسگی بسیار رایج است و بیش از نیمی از زنان بعد از یائسگی بین 51 تا 60 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. ما به شما در درک خشکی واژن ، علائم ، علل و درمان آن کمک خواهیم کرد. این مقاله در حوزه روانشناسی زنان به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که شما در رنج از این شرایط تنها نیستید . و شما را تشویق می کند که اولین گام ها را برای به دست آوردن اطمینان جنسی و کیفیت زندگی خود بردارید.

علت رطوبتی بودن واژن زنان

روانکاری طبیعی تولید شده توسط غدد موجود در گردن رحم (رحم) انعطاف پذیری و رطوبت واژن را حفظ می کنند. رطوبت به آرامی از طریق واژن حرکت می کند، آن را تمیز نگه می دارد و سلول های مرده را از بین می برد. رطوبت واژن کمی اسیدی است و این به حفظ سلامت آن منطقه کمک می کند تا از بعضی عفونت ها جلوگیری شود. به طور طبیعی برای اکثریت زنان این ترشح کاملاً سفید و شفاف است.

خشکی واژن قبل از یائسگی

در مورد بیماری های زنان، زایمان و نازایی و خشکی واژن یک متخصص زنان و زایمان خوب در تهران اظهار داشت : حدود 17? از زنان 18-50 ساله حتی قبل از یائسگی مشکلی با خشکی واژن در طول رابطه جنسی دارند. بسیاری از زنان ممکن است احساس خشکی واژن در طول رابطه جنسی را تجربه کنند، زیرا آنها اتحریک جنسی نمی شوند – این اغلب ناشی از پیش بینی های نامناسب یا دلایل روحی مانند استرس است. سایر دلایل خشکی واژن قبل از یائسگی می تواند به محصولات بهداشتی مانند اسپری های زنانه و صابون های سخت، مواد شیمیایی استخر و حمام و برخی از پودرهای شستشو مرتبط باشد. بعضی از داروها مانند آلرژی و داروهای سرد و بعضی از داروهای ضد افسردگی، همچنین می توانند غشاهای مخاطی را از جمله بافت های واژن خشک کنند.

نحوه رفع خشکی واژن

روان کننده ها – این ها شبیه روانکاری طبیعی هستند و باید به ناحیه اطراف لب (فرج) و واژن درست قبل از مقاربت استفاده شود.
مرطوب کننده های واژن – این مرطوب کننده ها دو تا سه بار در هفته مورد استفاده قرار می گیرند و تا دو روز باقی می مانند. بنابراین لازم نیست مستقیما قبل از مقاربت استفاده شود.
خشکی واژن می تواند یک مشکل رایج برای زنان پیش از یائسگی با سطوح پایین استروژن باشد، از جمله مادران شیرده، کسانی که هیسترکتومی (برداشتن رحم طی عمل جراحی) داشته اند و کسانی که شیمی درمانی دریافت کرده اند.
تغییرات هورمونی که زنان به علت شیمی درمانی تجربه می کنند نیز منجر به علائم شدیدتری می شوند. شیمی درمانی می تواند به تخمدان ها آسیب برساند به طوری که آنها دیگر تولید استروژن نمی کنند و این باعث کاهش مقدار روانکاری واژن می شود. مقدار کاهش یافته استروژن همچنین منجر به نازک تر، انعطاف کمتر و پوشش های شکننده تر واژن می شود.

علائم خشکی واژن

درد در هنگام رابطه جنسی – پس از یائسگی، مشکلات روانکاری و افزایش درد دردناک از جمله علائم خشکی واژن است. نازک شدن پوست در اطراف مهبل باعث راحتی باعث صدمه آن می شود. این آسیب اغلب در طول رابطه جنسی رخ می دهد، به خصوص اگر روغنکاری ضعیف باشد – حتی اصطکاک ملایم می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند. مقاربت دردناک پس از آن می تواند به از دست دادن میل جنسی کمک کند. تسکین علائم اغلب منجر به افزایش میل و تحریک جنسی می شود.
درد در دوره های دیگر – در بسیاری از موارد خشکی واژن نه تنها موجب درد در هنگام رابطه جنسی می شود، بلکه می تواند باعث ناراحتی در نشستن، ایستادن، تمرین، ادرار یا حتی کار شود. خشکی واژن ممکن است بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد ، و فعالیت جنسی و حتی معمولی زنان را مختل کند. این امر می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد.
بسیاری از زنان همچنین متوجه می شوند که داشتن تست پاپ اسمیر رحم بیشتر دردناک و دشوار می گردد.
تغییر در ظاهر واژن و لب های آن – واژن به نظر متفاوت نسبت به قبل است؛ لب ها بسیار نازک تر است.
تغییرات در تخلیه واژن، بسیاری از زنان نیز می بینند که ترشحات واژن تغییر می کند، ترشحات آبکی ، بی رنگ و کمی بد بو می شوند و ممکن است باعث تحریک و احساس سوزش شوند. این علائم می تواند نگران کننده باشد، اما علت آن تغییرات هورمونی است و نشانه ای از چیزی جدی تر نیستند.
تاثیر عاطفی – خشکی واژن می تواند زنان را متفاوت کند. تغییرات در بدن می تواند دشوار باشد و درد و ناراحتی ناشی از این بیماری می تواند منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و کاهش اطمینان جنسی شود.

درمان خشکی واژن

استروژن موضعی – این درمان به شکل قرص های کوچک وارد شده به واژن با یک اپلیکاتور، یا حلقه واژینال در دسترس است . خشکی واژن می تواند به خوبی به درمان های موضعی استروژن پاسخ دهد، آنها همچنین می تواند به شدت با ناراحتی و درد در طول رابطه جنسی کمک کند، تنظیم pH واژن و تنظیم باکتری ها از فواید این نوع درمان است. بر خلاف فرم های متداول HRT، این درمنا خطرات کمتری را به دنبال دارد.
اجتناب از صابون معطر
استفاده از کرم های ضد سوزش
روان کننده ها و مرطوب کننده ها می توانند مفید باشند، مخصوصا برای زنانی که نمتوانند استروژن موضعی را استفاده کنند
افزایش زمان رابطه جنسی برای فرصت دادن به بارتولین ها به منظور تولید حداکثری میزان روانکاری قبل از مقاربت