سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب پزشکی از سراسر اینترنت

در تعریف «حافظه» گفت: حافظه، یک استعداد ذهنی است که از سه جزء ذخیره سازی، حفظ و بازیابی دوباره اطلاعات و تجربیات برخوردار است.

دکتر فرامرز امیری متخصص مغز و اعصاب در تهران، ادامه داد: برای تشکیل حافظه لازم است که اطلاعات ابتدا ذخیره شود و سپس اطلاعات ذخیره شده حفظ و چنانچه در مواردی لازم باشد، مجدد به یاد آورده شود و یا با تجربیات قبلی و شرایط جدید تطبیق داده شود تا بتوان از آن حافظه برای کمک به پیشبرد کارهای روزمره استفاده کرد.

 

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حافظه به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود، ادامه داد: حافظه مانند ظرفی است که اطلاعات مختلف در آن جمع‌آوری می‌شود و این ظرف باید از گنجایش قابل قبولی برخوردار باشد و بتواند این اطلاعات را نگهداری کند و در مواقع نیاز بتوان اطلاعات لازم را از آن برداشت کرد.

 

اتفاقی که برای بیماران آلزایمری می‌افتد این است که اطلاعات به آنها منتقل می‌شود، اما ظرفی وجود ندارد که اطلاعات در آن ذخیره شود.

 

 

یک متخصص مغز و اعصاب در تبریز علت اختلال حافظه در سنین مختلف را متفاوت دانست و افزود: معمولا مهم‌ترین علت اختلال حافظه در جوانان و میانسالان از اختلالات هیجانی و استرس‌های بیش از حد ناشی می‌شود. این اختلالات باعث می‌شود زمانی که فرد در یک موقعیت ویژه قرار می‌گیرد و یا اطلاعاتی به او داده می‌شود، ‌نتواند تمرکز کند، به همین دلیل نمی‌تواند اطلاعات ورودی را ذخیره کند و در صورت ذخیره نیز به دلیل اضطراب بیش از حد، مسیرهای حافظه‌ای راه خود را گم می‌کنند و فرد نمی‌تواند دوباره از آن اطلاعات استفاده کند.

 

بهترین متخصص مغز و اعصاب کرج با بیان اینکه بهترین کار برای تقویت حافظه در مرحله اول تمرکز است، افزود: فعالیت طبیعی مغزی نیز در تقویت حافظه موثر بوده و لازمه آن یک خواب مناسب است. شب بیدار ماندن دانش‌آموزان برای درس خواندن را اشتباهی تقریبا رایج عنوان کرد و گفت: فردی که شب درس می‌خواند حافظه خوبی نخواهد داشت؛ چرا که بی موقع از مغز خود استفاده می‌کند. پس باید زمانی اطلاعات را به مغز بدهیم که آمادگی برای دریافت داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه پروسه مطالعه یا یادگیری باید منقطع باشد، افزود: اگر فرد قرار است مطلبی را طی 8 ساعت در یک روز یاد بگیرد بهتر است این کار را در فواصل 5/1 تا دو ساعته انجام بدهد و وقت استراحت نیز داشته باشد.

 

مطالعه ممتد و پشت سر هم موجب افت کارکرد مغزی و در نتیجه عدم تشکیل حافظه می‌شود و اگر هم حافظه‌ای تشکیل شود فرد نمی‌تواند از آن اطلاعات در جلسه امتحان و در مواقع لازم استفاده کند.

 

امیری در ادامه داشتن حداقل فعالیت هوازی مانند پیاده‌روی به مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه در 5 روز هفته به منظور تقویت حافظه را لازم دانست و گفت: فعالیت بدنی به تقویت حافظه کمک می‌کند.

 

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در مشهد گفت با اشاره به اینکه 90 درصد مشکل اختلال حافظه در افراد جوان و میانسال به خاطر اضطراب است، اظهار کرد: علت اختلال حافظه در میانسالان اغلب به علت آلزایمر است که این مشکل نه با دارو حل می‌شود و نه با مکمل‌های غذایی. بلکه با ورزش، خواب مناسب، تغییرات خلق و خو و شخصیت، تلاش در جهت رفع مشکلات خانوادگی یا محل کار و به طور کلی اصلاح شیوه زندگی، برطرف می‌شود.